keajaiban suara Usaid

Dizaman Rasululullah s.a.w ada seorang sahabat yang bernama Usaid.kelebihan Usaid ialah mempunyai suara yang merdu terutamanya sewaktu dia mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran.
kebiasaannya dia akan membaca Al-Quran di waktu malam,iaitu sebelum dia melelapkan mata.pada suatu malam Usaid seperti biasa mengalunkan suara merdunya membaca ayat-ayat suci Al-Quran.cuma pada malam itu bacaanya agak berbeza dari malam-malam sebelumnya.ia sungguh merdu dan menyayukan sesiapa sahaja yang mendengarnya.sedang dia khusyuk membaca tiba-tiba telinganya menangkap bunyi bising di luar rumahnya.bunyi jeritan kuda peliharaannya benar-benar membingitkan telinga.namun dia masih tidak memperdulikan suara yg bingit itu dan masih meneruskan bacaannya.
semakin lama suara jeritan kudanya itu semakin kuat.Usaid mula bimbang,hatinya tertanya-tanya apakah penyebab kudanya itu membuat bising.namun Usaid masih tidak berhenti-henti membaca Al-Quran.sehinggalah bunyi bising itu menjadi tidak terkawal,
Usaid menjenguk ke luar tingkap rumahnya dengan perasaan gelisah dan ingin tahu. tetapi dia tidak nampak apa-apa yg mencurigakannya.
matanya tiba-tiba mendongak ke langit...dia terkejut melihat di langit seakan-akan awan putih yang bercahaya seolah-olah cahaya lampu berkelipan terang,bergerak untuk turun ke bumi.seumur hidupnya dia tidak pernah melihat cahaya putih terang seperti itu yg bergerak-gerak.kini Usaid menemukan sebab mengapa kudanya berterusan membuat bising di luar rumah.perasaan Usaid menjadi sangat takut,dan dia tidak jadi meneruskan bacaan Al-Qurannya,malah terus masuk tidur.
keesokkannya Usaid pergi menemui Rasulullah s.a.w dan menceritakan kejadian yg di alaminya malam tadi.Rasulullah s.a.w tersenyum dan menjawab "wahai Usaid,itulah para malaikat.mereka turun kerana mendengar suara bacaanmu yang sungguh merdu.sekiranya engkau meneruskan bacaanmu hingga ke subuh,nescaya orang lain juga akan dapat melihat para malaikat tersebut".
begitulah hebatnya suara Usaid...membaca Al-Quran dengan tertib dan tajwid adalah dituntut di dalam agama islam.alunannya tidak boleh di perlakukan sewenang-wenangnya tanpa pengetahuan yg baik tentang Al-Quran.Usaid adalah contoh seorang sahabat yg benar-benar mempunyai pengetahuan yang baik mengenai bacaan Al-Quran bukan sekadar suaranya yg merdu.
ibuku pernah berkata,Al-Quran akan menemani orang yg selalu membacanya dengan baik di dalam kubur.alam kubur yg penuh kegelapan dapat di sinari dengan berkah bacaan Al-Quran yg kita baca setiap hari.insyaallah..
itulah kalam Allah yang di turunkan kepada Rasulullah s.a.w yg penuh ilmu,hikmah dan pengajaran bagi hati manusia yang sedang mencari jalan bahagia.ketenangan ketika membacanya dapat di hayati bila kita membacanya berserta tafsir.
Maha Suci Allah yg menurunkan Al-Quran....
ialah pedoman hidup manusia sepanjang jalan kehidupan....

dariku,
Perindu Maya79

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...