Sepahit kopi,Semanis senyuman

kita tak perlu menjadi baik untuk dihargai,tetapi menjadi seorang yang jujur walaupun di sakiti.tahu kenapa aku cakap macam ni?sebabnya,sepanjang aku menempuh asam garam kehidupan yg mencabar minda dan jiwa aku setiap hari aku akan jumpa benda ni..
Add caption
banyak manusia-manusia yang keliru dalam menguruskan sebuah kehidupan.contohnya masa buat kerja.bekerja lah di mana-mana pun.apa yang anda rasa?adakah orang yg hipokrit atau yang jujur selalu menang?..kalau tanya aku off coz aku akan cakap yang hipokrit a.k.a pura-pura baik yg menang...yang jujur?nampaknya kena duduk diam-diam sebab sama ada dia suka atau tak dia akan di jadikan "kambing hitam "macam ni...huhuhu~
bagi aku hal ini sudah biasa dalam kehidupan.selagi kita bernyawa dan menempuh kehidupan kita akan jumpa perkara ni.hati??..tentulah sakit teramat didalam.kita jujur buat yang terbaik tak pernah nampak sempurna,sebab kita jujur tak nak buat perkara-perkara yang bertentangan dari apa yg mereka-mereka itu suka.hendaknya lagi kalau kita follow jiwa sendiri lagilah teruk kena.
tapi kita kena ingat satu perkara,Allah sangat sayang pada hambanya yang jujur dan ikhlas pada diri sendiri.
mungkin kita berjaya dalam menakhluki hati manusia lain sedangkan kita sebenarnya tipu diri sendiri berulangkali.kita mahu berbuat baik sebab nak dihargai.kalau kita jujur lebih banyak yg benci dari yang sayang.say Alhamdulillah...biar buruk di mata manusia,asal Allah sudi memandang kita dengan penuh rahmah.
kalau ada manusia yang kita jumpa begini perangainya,better kita bersabar banyak-banyak."kambing hitam" tu lebih baik dari "anjing putih"tapi sebenarnya tak ada harga diri.tahunya cuma menyalak dan buat tuannya sayang,sedangkan si"kambing hitam"yang busuk tu lebih berharga untuk dijadikan hidangan.itulah ibarat kehipokritan dan kejujuran.
jadi hipokrit semata-mata mahu di hormati tapi Allah benci...
atau jadi orang jujur yg di benci manusia tapi Allah sayang...
kita pilihlah sendiri....perlu di ingat dunia ni singkat,manusia yang sayang kita tu tak pasti lagi akan hargai kita bila kita dalam kesusahan...sedang Allah akan beri kita 24 hours kasih-sayangnya tanpa had.aku rasa better lagi berbaloi-baloi kita jadi orang yg jujur.....benci manusia memang sakit,tetapi rahmah Allah itu manis rasanya.
so lepas ni jangan runsing-runsing lagi..ibarat minum kopi kelat,kita hadapi juga dengan senyuman...macam ni
say Alhamdulillah ya Allah..tabahkan hati ini....

2 comments:

  1. sesungguhnyer mencapai perkataan ikhlas mmg susah untuk disemai dalam hati,sebab hati kita ada tompok-tompok sakit hati..moga-moga kita dijauhkan orang mcm tu yer

    ReplyDelete
  2. Sepertimana kt x mahu org menyakitkan ht kita
    jgn aniaya dan sakitkan hati org lain.
    kt x kan rasa bahagia selagi x memohon
    maaf..:-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...